Expressbus 363


Deze bus behoort bij een grote serie zogenoemde Express-bussen.

Als vervolg op het eerdere Shuttle-project werd omstreeks 1990 het concept Express-bus ontwikkeld. Reizigers konden op snelle en comfortabele manier van huis naar het werk en andersom worden vervoerd. Het was weer een poging om die mensen uit hun auto in de bus te krijgen. Het project werd ingevoerd in Waterland, waar vanuit verschillende woonkernen verbindingen kwamen met kantoorwijken in Amsterdam Zuidoost, maar ook naar Amsterdam Slotervaart. Dit project was een samenwerking met ENHABO die vanaf 1989 al met speciale bussen door de net geopende Zeeburgertunnel ging rijden.
Deze manier van vervoer sloeg aan en er kwamen, naast de enkele uitvoering, ook drie gelede Express-bussen, waarvan de 363 er eentje van was. Nadat de NZH in 1999 opging in Connexxion bleef de Express-bus nog geruime tijd bestaan. Naast de Express-lijnen werden ze ook ingezet voor groeps- en toervervoer.

De gelede 363 kwam in November 1991 en ging in 1999 over naar Connexxion. Die gebruikte de bus nog tot mei 2006. De bus werd verkocht aan Sabeh tours in Berkel-Enschot. In 2020 nam het NZH Vervoer Museum de bus over en bracht deze in de afgelopen jaren terug in zijn oorspronkelijke Express-bus uitvoering.

Technische data

Lengte​                          18 meter

Breedte​                      2,50 meter

Hoogte​                       3,20 meter

Ledig gewicht​         15245 kg

Aantal zitplaatsen​          72

Aantal staanplaatsen​     23

Type​                            B10MG-55

Motor​                           Volvo

Carrosserie​                 Berkhof

Kenteken​                     VN-04-VZ

Bouwjaar​                     1991

Wagenparknummer​     363

Bijzonderheid​               Express-bus

Eigenaar​                       NZH Vervoer Museum