AUTOBUS 8970
Bus 8970 staat bekend als de CABRIO.
Begin jaren ’90 van de vorige eeuw prikkelt de directie van de NZH haar afdeling Vervoersontwikkeling met de vraag: hebben jullie ideeën om meer tevreden reizigers in onze bussen te krijgen?
De NZH onderhoudt in de zomer enkele zomerlijnen zoals de lijn Castricum NS-Castricum aan Zee. De NZH wil badgasten een op de zomer afgestemd product aanbieden. Zo ontstaat het voorstel om een oude bus om te bouwen tot een open bus, waar een deel van het dak ontbreekt. In de bus koesteren reizigers zich in de zomerzon en genieten van de frisse wind tijdens de rit.
Het idee wordt omarmd en in de Haarlemse NZH-garage zetten de techneuten de zaag in een geschikte bus, standaardwagen 8970. Deze bus, met chassis en motor van DAF, is in 1980 door de Belgische bussenbouwer van Hool gebouwd. Waarom van Hool? In 1980 moeten zoveel bussen in Nederland gebouwd worden, dat de industrie een deel van de bestelling uit moeten besteden aan bussenbouwers in België.
De tot cabrio verbouwde bus rijdt in de zomer van 1994 met veel succes zijn eerste ritten tussen strand en het station van Castricum. Behalve voor het strandverkeer wordt de bus ook ingezet voor festiviteiten en de intocht van Sinterklaas. In 2003 draagt Connexxion de bus over aan ons museum.
Technische data
Lengte | 12 meter |
Breedte | 2.50 meter |
Hoogte | 3.10 meter |
Wielbasis | 5.64 meter |
Ledig gewicht |
9640 kg |
Aantal zitplaatsen | 36 |
Aantal staanplaatsen | 23 (niet toegestaan bij Museumritten) |
Type | Daf MB200 |
Motor | DAF DKDL564, 170 pk |
Carrosserie | van Hool (België) |
Kenteken | 73-VB-34 |
Bouwjaar | 1980 |
Wagenparknummer | 8970 |
Bijzonderheid | In 1994 verbouwd tot cabrio |
Eigenaar | NZH Vervoer Museum |