Het NZH Vervoer Museum

Het NZH Vervoer Museum te Haarlem is een Stichting die tot doel heeft rijdend en stationair erfgoed in stand te houden. Het museum draait volledig op vrijwilligers. Het museum is ontstaan in 1981 toen het openbaar vervoer bedrijf, de Noord Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij, 100 jaar bestond. Er ontplooide zich het idee om een bedrijfsmuseum op te richten. Later is dit omgezet in een vervoer museum, dat zich richt op het stad- en streekvervoer dat vanaf 1878 in het noordwesten van Nederland (boven de lijn Den Haag – Voorburg – Leiden – Utrecht – Amsterdam) is uitgevoerd, uitgezonderd het stadvervoer in Amsterdam en Den Haag.

Oorspronkelijk was het museum gevestigd op het garageterrein van de NZH in Haarlem aan de Leidsevaart. Omdat dit terrein verkocht werd voor de ontwikkeling van woningbouw, is het museum in 2015 verhuisd naar het huidige onderkomen aan de A. Hofmanweg in de Waarderpolder in Haarlem.

In het museum staan 4 trams (de oudste is van 1896) en 11 bussen die voorheen bij de NZH of andere vervoerbedrijven in dit deel van Nederland hebben gereden. De meeste bussen zijn rijvaardig en worden geregeld ingezet voor ritten met publiek. In het museum worden deze voertuigen goed onderhouden en gerestaureerd. De restauratie van een motorwagen van de tram uit 1904 wordt over enkele jaren afgerond. In 2019 is de restauratie van een DAF-streekbus uit 1972 (de enige bewaard gebleven bus van de eerste serie bussen van geheel Nederlandse makelij) afgerond.

Daarnaast is in het museum een vaste tentoonstelling opgesteld en worden elk jaar tijdelijke tentoonstellingen, gewijd aan één onderwerp, gehouden.