De restauratie van de Daf 6915

De 6915 terug van weggeweest

Een klein stukje geschiedenis. Bron: Nationaal Register Mobiel Erfgoed: Sector weg.

De 6915 is een DAF MB200 en werd op 14 oktober 1972, samen met de 6916 en de 6917 door de Firma Den Oudsten afgeleverd aan de NZH-garage te Leiden. Vrijwel direct werden ze echter toegevoegd aan de vestiging Voorburg. In 1974 kwamen ze weer terug in het wagenpark van de garage Leiden en hiermee begon een lang leven voor de 6915 in de Leidse agglomeratie. Begin 1980 verhuisde de hele serie 6903-6925 (dus ook de 6915 naar de regio Waterland (Purmerend), waar ze tot het einde van hun dienst hebben gereden. In 1981 kreeg de 6915 nog groot onderhoud in Haarlem, waarbij  een groot deel van de bekabeling werd vervangen. Tevens werd de carrosserie grondig geïnspecteerd en waar nodig gerepareerd. Gedurende zijn werkzame leven (1228181 km) liep de 6915 nooit grote schades op, getuige ook de “eerste grille” die de wagen nu nog heeft.

Wat er verder met de 6915 gebeurde. Bron: SVA Werkgroep Pijnacker

In 1988 werd de gehele 6900-serie afgevoerd naar het CAB in Utrecht. Gesloopt werden de 6903, 6905, 6913 en de 6925. De 6921 is in vlammen opgegaan. Een groot deel van de resterende bussen ging via België naar Portugal waar ze nog lang hebben rondgereden. Een enkeling bleef in Nederland achter zoals de 6907. Die heeft nog enige tijd dienst gedaan bij de NAM in Harderwijk onder nummer 76. Rond 1998 belandde de 6915 in de voormalige M&K stalling te Aalsmeer. De bus stond in de centrale, overdekte hal, en viel ten prooi aan vandalisme, waarbij zelfs pogingen werden ondernomen de bus in brand te steken.
Op 1 februari 2002 is de SVA Werkgroep Pijnacker de trotse eigenaar geworden van de ‘oudste’ nog bestaande originele DAF MB200, de ex NZH 6915. Met de goede bedoeling om de herinnering aan de “oer MB200” en de NZH levend te houden is men toen begonnen om de wagen in optimale conditie te brengen en weer goedgekeurd op de weg te krijgen, dat is hun helaas niet gelukt. De 6915 werd tenslotte op 1 augustus 2013 overgedragen aan het NZH Vervoer Museum.

Start volledige restauratie
In 2013 is de werkplaats aan de Leidsevaart begonnen met de grondige restauratie. Voor de verhuizing naar de A. Hofmanweg was de wagen daar al gestript. De achterkant was al algedaan. Daarna is men echt vanaf het chassis begonnen. En dat was wel nodig ook, er zijn momenten geweest dat men dacht: waar zijn we aan begonnen! Gelukkig was dat maar een momentopname, men is blijven geloven in eigen optimisme, wilskracht en kunne. Die klus moest geklaard worden! De conditie van de carrosserie was de grootste tegenvaller. Uiteindelijk moest de totale beplating, (binnen en buiten) eraf. Op een bepaald moment stond daar een geraamte op zes wielen in de werkplaats. De basis van wat eens een mooie streekbus was en….. wat het weer moest worden. Maar in goed overleg en optimale samenwerking is men aan de slag gegaan. Het werd roest wegwerken, nieuwe stukken pas maken en inlassen, de kop moest vernieuwd worden, op al het metaalwerk moest roestwerende verf worden aangebracht, enz. Om goed te kunnen werken binnen in de wagen, moest er eerst een nieuwe vloer in. Een prachtig stuk vakwerk dat door onze, veel te vroeg overleden collega Wim Valster, is uitgevoerd. Daarna kon men langzaam beginnen met de wederopbouw. Voor een aantal onderdelen hadden we de “Marechaussee” als ‘plukbus’. Voor het overige werd alles wat niet meer bruikbaar was vervangen door nieuw materiaal zoals de wandisolatie. Alles is grondig onderhanden genomen: plafond, noodluiken, nieuw linoleum op de vloer, drie nieuwe zijruiten, twee nieuwe voorruiten, ruitenwissers, binnenverlichting, de Webasto enz. De stempelautomaat is verwijderd. Het dashboard was gelukkig volledig in tact. Het technische gedeelte, motor, startmotor, dynamo en compressor bleek nog in goede staat. De stalen luchtleidingen zijn vervangen door tyleen. De elektrische bedrading is voor een groot deel vernieuwd. Ook zijn er zes nieuwe banden gemonteerd.
Op een gegeven moment was de wagen rondom zover voorbereid dat de spuiterij de volgende fase werd. Daar heeft Connexxion ons geweldig geholpen en een perfect stuk werk afgeleverd. Het afbouwen van het interieur kon beginnen. De stoelen vormde wel een probleem, maar ook dat is opgelost. Langzaam maar zeker werd het een mooi geheel en op 13 september werden alle inspanningen pas echt beloond. De 6915 werd voor één jaargoedgekeurd door de RDW!

Het is een geweldige prestatie van onze 18 medewerkers die er hun beste krachten aan gegeven hebben en…. Een prachtige aanwinst voor onze museale vloot! Een prestatie waar wij terecht trots op mogen zijn.